Agrafieknieuws

Paul Stoffels – Management en innovatie 2013

Dit glastuinbouwbedrijf is niet alleen een van de grootste tomatenbedrijven in ons land maar het neemt ook al 18 jaar het voortouw op het vlak van de innovatie.
In drie stappen groeide de oppervlakte sinds 2007 naar 35.000, in 2010 naar 70.000 vierkante meter en in 2011 naar 106.000 vierkante meter; ruim 10 ha onder glas.

Bij de laatste uitbreiding werd ook een nieuwe WKK geplaatst. (warmtekrachtkoppeling).

Het bedrijf startte in 1995, in volle tomatencrisis. Het voordeel was dat in die periode de serreconstructeurs betere voorwaarden aanboden. Paul en zijn team kozen onmiddellijk voor een nichemarkt: de trostomaten. In 1995 een nieuwigheid. Toen na drie, vier jaar de markt van de klassieke trostomaten verzadigd raakte werd gekozen voor een nieuwe uitdaging: de mini pruimtomaat.

Met de vernieuwing als drijvende kracht werden telkens, met succes, nieuwe nichemarkten aangeboord wat resulteerde in een aantal exclusieve producten zoals de 2-mates. Niet alleen een mooie woordspeling maar een product dat twee kleuren cherrytomaten aanbiedt; rood en geel. Het voordeel is dat de consument op die manier automatisch het nieuwe product, de gele minitomaat, consumeert. De tricolore is de laatste nieuwigheid; een doosjes met inderdaad drie kleuren; zwart, geel en rood: het zou de Belgische vlag kunnen zijn.

Sunstream, Juanita, Summersun, Rivolo en Blackberry zijn andere exclusieve producten van dit bedrijf dat ook hoog scoort op het vlak van personeelsbeleid. In volle piekperiode werken hier ruim 100 mensen. In 2011 werd het bedrijf bekroond met de diversiteitsprijs op het vlak van personeelsbeleid.

Het bedrijf legt zich toe op duurzame teelt waarbij zuinig omspringen met energie centraal staat. Verder wordt het water gerecycleerd en kiest het bedrijf een substraat op basis van kokosnoot.

Het bedrijf is ook zeer creatief en ontwerpt zijn eigen verpakking en legt contacten met potentiële afnemers zonder daarbij de rol van de veiling Hoogstraten uit het oog te verliezen. Pauls echtgenote speelt in die aanpak en het management een belangrijke rol.

Het bedrijf stond afgelopen jaar nog in de belangstelling toen via een programma van VRT-1 een BV voor een dag in de huid van een bepaalde beroepsgroep mocht kruipen. De BV in kwestie koos er voor om een week tomatenteler te zijn op het bedrijf Stoffels.

Uniek is ook dat voor de eerste maal op een glastuinbouwbedrijf sociale verkiezingen worden gehouden.

Glastuinbouwbedrijf Paul Stoffels, Rijkevorsel