Partnernieuws

Isuzu stelt nieuwe D-Max voor met 1.9 dieselmotor

Isuzu kiest resoluut voor downsizing zonder compromissen voor gerestylede D-Max met nieuwe techniek. Isuzu stelt op de Brussels Motor Show een belangrijke première voor. De gloednieuwe D-Max bouwt verder op de bestaande succesformule; een grondig hertekend design, kracht in overvloed, en een nieuwe motor gekoppeld aan nieuwe versnellingsbakken.

Pionier in downsizing
15In het automotive landschap kan je de downsizing trend niet negeren. Motoren worden kleiner en efficiënter, verbruiks- en CO2-waarden dalen. In het segment van de bedrijfswagens beweegt er op dat vlak nog niet zo heel veel. Isuzu wil echter het goede voorbeeld geven en komt als eerste met een kleinere motor in de gloednieuwe D-Max. Je mag het gerust een pioniersrol noemen. Niemand kan trouwens voorspellen hoe de plaatselijke fiscaliteit zal evolueren op onze markten, en dus is het geen slechte zaak om nu al een kleinere motor onder de kap te hebben.

Klein(er) maar even dapper
De 2.5 diesel maakt in de nieuwe D-Max plaats voor een gloednieuwe viercilinder met een inhoud van 1.898 cc. Het vermogen blijft met 164 pk nagenoeg hetzelfde, het koppel van de nieuwe 1.9 D bedraagt 360 Nm en is beschikbaar tussen 2.000 en 2.500 tr/min.. De 1.9 D voldoet aan de Euro 6 emissienormen en is ongeveer 60 kg lichter dan zijn voorganger.

De viercilinder krijgt ook enkele nieuwigheden zoals een automatische riemspanner, hydraulische klepstoters en een ecologische oliefilter. De verbruiks- en dus ook de CO2-waarden dalen gevoelig; afhankelijk van de configuratie is er een optimalisatie tussen 4% en 16%. Bovendien is er ook een positieve evolutie op het vlak van geluidscomfort te noteren.

De nieuwe D-Max viercilinder turbodieselmotor wordt ook gekoppeld aan nieuwe versnellingsbakken. De klant kan kiezen tussen een manueel exemplaar met 6 verhoudingen, of een nieuwe automaat die eveneens 6 versnellingen krijgt (voorheen 5). De automaat kan ook sequentieel bediend worden middels de versnellingspook.

Kloppend hart trekt 3,5 ton
Downsizing betekent niet dat je aan kracht of karakter moet inboeten. Als motorenspecialist heeft Isuzu erop toegezien dat er geen compromissen nodig waren op het vlak van trekkracht. De nieuwe D-Max verloochent dus in geen geval zijn professionele roeping en staat in alle omstandigheden paraat.

De D-Max krijgt nog steeds de inschakelbare vierwielaandrijving van Isuzu. Daardoor pakt het model uit met een indrukwekkend trekvermogen van maar liefst 3,5 ton. Dat is het hoogste wat de markt te bieden heeft in combinatie met een klassiek autorijbewijs. Daarnaast kan er in de laadbak van de D-Max Fury ook 1 ton aan lading verdwijnen.

Mooie design-evolutie
14De nieuwe Isuzu D-Max heeft bewust gekozen voor een mooie design-evolutie. Dankzij het volledig hertekende front is het model weer helemaal bijdetijd. De evolutie is duidelijk zichtbaar. Zo zijn er nieuwe projectiekoplampen met LED dagrijverlichting en ook de mistlichten en hun behuizing krijgen een nieuw design. Verder is er nog een nieuw radiatorrooster, nieuwe velgdesigns en achterlichtblokken met LED-technologie.

Binnenin is de nieuwe D-Max duidelijk herkenbaar aan de hertekende boordplank met nieuwe tellerpartij. Een nieuwe lay-out van de tellers wordt aangevuld met een schakelindicator voor de manuele versies. Nieuw is ook het geïntegreerde navigatiesysteem.

Het interieur biedt voortaan ook een betere ergonomie, gericht op meer gebruikscomfort en functionaliteit. Zo is er meer ondersteuning voor het lichaam en genieten de achterste passagiers van een optimaal zitcomfort. Dankzij de hellingshoek van 24° evenaart de nieuwe D-Max het zitcomfort van een gewone personenwagen. De achterste passagiers krijgen voortaan ook meer ruimte voor de voeten.

Nieuwe (veiligheids-) uitrustingen
De nieuwe Isuzu D-Max krijgt enkele interessante nieuwe uitrustingen (altijd afhankelijk van het uitrustingsniveau). Zo doet een start-stopknop voor de motor z’n intrede en kan de wagen ook uitgerust worden met PESS (Passive Entry & Start System) oftewel een keyless-go waarmee je de wagen kan openen of sluiten met de sleutel in je broekzak of tas.

Op het vlak van de veiligheid noteren we een nieuw ESP-systeem. Dat omvatte reeds tractiecontrole (TCS) en wordt nu uitgebreid met Hill Descent Control (HDC) en Hill Start Assist (HSA) dat makkelijk vertrekken op hellingen bevordert (vanaf 10% helling).

3 varianten, altijd 5 jaar garantie
Net zoals zijn voorganger zal de nieuwe D-Max (vanaf het voorjaar 2017) leverbaar zijn in 3 koetswerkvarianten (Single Cab, Extra Cab en Double Cab). Elke nieuwe D-Max geniet overigens van een indrukwekkende garantie van 5 jaar met wegbijstand. Die wordt trouwens verhoogd van 150.000 tot 200.000 km. Gezien het utilitaire karakter van de D-Max (de wagen wordt overigens altijd als fiscaalvriendelijke bedrijfswagen ingeschreven) een sterk argument !