Agrafieknieuws

Familie Desmyter-Coutigny Wout en Benedicte – Korte keten/vermarketing 2013

Specialisatie: teelt van hop. Voor die specialisatie en de aanpak van de promotie van de Belgische hop werd de Agrafiek toegekend.

Vierde generatie hoptelers. Het bedrijf is gemengd met 100 stuks witblauw vee en verder akkerbouw: tarwe, aardappelen, bieten, bonen, spruiten, maïs, grasland en hopteelt (7,50 ha). Op de hoeve is ook een vakantieverblijf.

Management: telen van hop voor lokale brouwers en promotie via bedrijfsbezoeken. De hopteelt mikt op moeilijke rassen, op rassen die bijna verdwenen zijn zodat men niet afhankelijk is van de wereldmarktprijs. Bedoeling is om de komende jaren oude Belgische rassen terug naar ons land te halen. Er is een goede samenwerking met Toerisme Vlaanderen; zelfs Amerikaanse brouwers komen hier inspiratie opdoen. In 1996 werd gestart met de teelt van hopscheuten in open lucht. Vanaf 2000: omschakelen naar aromahop voor de Belgische brouwers dit na nauw contact met de brouwsector.

2010: lancering culinaire producten rond hop: hommeldruppel en Hommelientje. Bouw van een nieuwe ast met drooginstallatie. Sturing teelttechniek op punt gesteld door Duitse onderzoekers. Voor hobbybrouwers: kleine verpakkingen van hop.

Imago, milieu, duurzaamheid: landbouweducatie op de hoeve, promotie (kleine) brouwerijen die werken met aromahop, samenwerking met touroperators met rondleidingen in diverse talen en bezoek van prominente figuren zoals Prinses Mathilde. Ecologische voetafdruk is laag: verkoop aan lokale brouwers. Energiezuinig droogproces, gewasbescherming met minimum dosis. Gastvrouw Benedict brengt voor bezoekers, terwijl ze zich begeleidt op de harmonica, een heel repertoire drinkliederen.

’t Hoppecruyt: Familie Desmyter-Coutigny Wout en Benedicte, Proven-Poperinge