Agrafieknieuws

Karel Paesmans – Innovatief ondernemen 2011

Karel Paesmans runt samen met zijn vrouw en een tiental medewerkers een fruitbedrijf van 45 ha appelen en peren. Onder het motto “energize uw personeel met vitaminen” startte het bedrijf in 2005 met fruitsnacks. Een initiatief waarbij er wekelijks fruit aan bedrijven geleverd wordt. Met andere woorden het bedrijf promoot op die manier ook de ‘consumptie’ van fruit en dat is op zich al uitzonderlijk.

Vandaag worden wekelijks via een goed uitgekiende transportroute zo’n 1400 fruitpakketten over heel het land verdeeld. Het is de bedoeling om op termijn te groeien naar 2000 klanten.

Intussen heeft zijn voorbeeld hier en daar al bij collega-fruittelers navolging gekregen maar dat schrikt Karel niet af. Hij wil verder voorop lopen. Zo start hij nu ook met een “fairtrade” fruitkorf en werkt hij samen met een producent van biofruit. Recent nam hij het bedrijf “logofruit” over. Via een speciaal procedé kunnen (bedrijfs)logo’s op de appelen aangebracht worden.

Paesmans organiseert ieder jaar een open dag waarop 4000 consumenten zelf fruit mogen plukken. Ze kunnen ter plaatse de appelen en peren tot fruitsap laten verwerken. Voor de sappen werd een aparte productie- en afzetlijn gecreëerd. Jaarlijks wordt via 350 speciaalzaken 180.000 liter verkocht.
Karel Paesmans organiseert ook workshops op zijn bedrijf dat hierdoor ook mogelijkheden creëert voor teambuilding. Het is duidelijk dat ’fruitsnacks’ uit Nieuwerkerken begrepen heeft wat ‘marketing’ is.