New Holland FR hakselaars: hakselkwaliteit als belangrijke troef

In 2015 introduceerde New Holland de derde generatie van de FR Forage Cruiser hakselaar. De in Zedelgem ontwikkelde en gebouwde machine groeide met de markt mee qua vermogen terwijl de technologie meegroeide met de behoeftes van de loonwerkers.

De geschiedenis van de zelfrijdende New Holland-veldhakselaars gaat terug tot 1961 toen de fabrikant in New Holland in Pennsylvania (VS) de SP818 voorstelde. Wie de groei en ontwikkeling van de hakselaars door de jaren heen bekijkt, ziet daartussen natuurlijk de FX5-reeks, maar vooral de groei van de maximale vermogens. De toename in vermogen komt vooral om de steeds heftiger pieken tijdens het gras- en het maisseizoen aan te kunnen.

Met de komst van de eerste FR-reeks, 10 jaar geleden, deed ook het toerentalverschil op de korrelkneuzerrollen zijn intrede. Dat toerentalverschil was destijds 10% en nam via 22% vanaf 2010 toe tot maximaal 30% vanaf 2013. Hoewel New Holland naar eigen zeggen technisch tot 60% toerentalverschil kan gaan om zogenoemde structuurmais met een grote haksellengte en gemalen korrels te creëren, is de structuurmaishype van twee jaar geleden volgens de fabrikant weer wat op zijn retour.

Met de discussie over haksellengtes komt een volgens New Holland sterk argument van de FR-hakselaars aan bod: de hakselkooi. ‘Het is met name de stand van de messen op de hakselkooi en de stand van de tegenmessen. De homogeniteit van de hakselkwaliteit is een sterk punt van de FR-hakselaars,’ zegt oogstmachinespecialist Geert Cambier van New Holland.

Lees het volledige artikel met gebruikerservaringen in De Loonwerker van september.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

%d bloggers liken dit: